Για επικοινωνία και παρατηρήσεις στο e-mail: lsamarousiou@gmail.com






ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 

    Στο δημοτικό συμβούλιο Αμαρουσίου της 29 Νοέμβρη παίχτηκε ένα ακόμη επεισόδιο στην προσπάθεια τακτοποίησης  "του μεγαλύτερου αυθαιρέτου στην Ευρώπη "  THE MALL ATHENS, κατά τη συζήτηση της σχετικής στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων-ΣΜΠΕ. Μελέτη που συνέταξε η ιδιοκτήτρια εταιρεία Lamda και αφορά το ειδικό χωρικό σχέδιο του πρώην ολυμπιακού χωριού τύπου στο Μαρούσι. Με τη συγκεκριμένη μελέτη έρχεται ο μονοπωλιακός όμιλος συμφερόντων Λάτση να "συμμορφωθεί" με την απόφαση του ΣτΕ και να διαπραγματευθεί με την κυβέρνηση, την Περιφέρεια και τη δημοτική Αρχή τα «ανταλλάγματα», που θα δώσει προκειμένου να νομιμοποιήσει το περιβαλλοντικό, και όχι μόνο, έγκλημα που συντελέστηκε με την ανέγερση του τεράστιου υπερτοπικού εμπορικού κέντρου.
Με την απόφαση του ΣτΕ έγινε αποδεκτό ότι η κατά παρέκκλιση της αστικής νομοθεσίας αύξηση του συντελεστή δόμησης στο MALL δεν αντιβαίνει στο αστικό σύνταγμα. Διαπιστώνεται απλώς ότι στη σχετική διάταξη του νόμου που αδειοδοτούσε το μεγαθήριο έπρεπε να ενσωματώνονται "τα αναγκαία στοιχεία για την εκτίμηση των επιπτώσεων του σχεδίου στο περιβάλλον". Αυτή η απόφαση πανηγυρίστηκε από οικολόγους, συλλογικότητες και δημοτικές παρατάξεις προβάλλοντας την αυταπάτη ότι κρίθηκε δήθεν αντισυνταγματική η ανέγερση του MALL.
Με βάση τους παραπάνω χειρισμούς κρίθηκε, με τη συνδρομή και «δικαστικών κύκλων», ότι η ταχύτερη και ασφαλέστερη λύση, για να «ξεμπερδεύουν με το πρόβλημα» και να καθαγιάσουν τα τετελεσμένα, ήταν η εκπόνηση «Ειδικού Χωρικού Σχεδίου» (ΕΧΣ) για την επίδικη περιοχή του πρώην «Ολυμπιακού Χωριού  Τύπου», όπου και το MALL. Για την έγκριση δε (με Προεδρικό Διάταγμα - ΠΔ) ενός ΕΧΣ απαιτείται η εκπόνηση και έγκριση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), αυτή που ήρθε για γνωμοδότηση στο ΔΣ.
Στο μεταξύ, και για όσο διάστημα το MALL θα παρέμενε σε «συνθήκες παρανομίας», δόθηκαν δύο πλουσιοπάροχα δώρα στον όμιλο Λάτση:
- Με το Ν. 4178/6.8.2013, άρθ.23, παρ.6 για τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων (ήταν ήδη γνωστή, αν και δεν είχε ακόμη δημοσιοποιηθεί, η ακυρωτική απόφαση του ΣτΕ) απαλλάσσεται με φωτογραφική διάταξη το παράνομο MALL από τα βαριά πρόστιμα «μη κατεδάφισης» και «διατήρησης» με απλή καταβολή παραβόλου ύψους 10.000 €! Η σχετική διάταξη αναφέρεται σε κτίσματα που έχουν ανεγερθεί με άδεια, που στη συνέχεια «ανακλήθηκε ή ακυρώθηκε για οποιονδήποτε λόγο».
- Το 2014 η τότε Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (Κ. Χατζηδάκης, Γ. Στουρνάρας, Γ. Μανιάτης και Ν. Μηταράκης) αποφάσισε στη συνεδρίαση της 2.6.14 να αντιμετωπίσει το MALL ως «νέα [!] στρατηγική επένδυση» και να το εντάξει στις «fast track» επενδύσεις, του νόμου 3894/2010, με πρόσχημα εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης του συγκροτήματος.
Νόμους και πολιτικές που η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ τις συμπληρώνει τώρα με το νομοσχέδιο που έφερε στη βουλή για τη διευκόλυνση, και χωρίς κανένα ουσιαστικό έλεγχο, των καπιταλιστικών επενδύσεων.
Όλα επομένως γίνονται και προχωρούν βάσει συγκεκριμένου, καλά προετοιμασμένου προγραμματισμού από το πολιτικό προσωπικό του κεφαλαίου ανεξάρτητα από το ποιο αστικό κόμμα ή σχηματισμός κομμάτων βρίσκεται στην κυβέρνηση.
Η θέση και η πρακτική της Διοίκησης Πατούλη
ήταν  σύμφωνη με την επιδίωξη του ομίλου να «ξεμπερδεύει στα γρήγορα» προβάλλοντας απλά την ανάγκη για κάποιες παρεμβάσεις ανάπλασης στην περιοχή μελέτης του Ε.Χ.Σ., τις οποίες ευχαρίστως αποδέχτηκε ο Όμιλος.
Η «προσφορά» αυτή κάποιων δώρων στο δήμο ανοίγει στην ουσία ένα χωρίς αρχές παζάρι μεταξύ δήμου και Ομίλου με εμφανή στόχο να προχωρήσει από τη μια το ΕΧΣ και από την άλλη ότι ο Πατούλης να δείξει ότι απόσπασε «αγωνιστικά» κάποια οφέλη για την περιοχή.
Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και η δημοτική παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ. Ξεχνώντας ότι στην αρχή κατακεραύνωνε το δήμαρχο για τη στάση του, εντέλει τα βρήκε απόλυτα με τη δημοτική Αρχή στη συνεδρίαση της επιτροπής διαβούλευσης την 6.10.16. Πρότεινε, και έγινε δεκτό, τη συγκρότηση διαπαραταξιακής επιτροπής με «διεκδικητικό» περιεχόμενο, απέναντι στην κυβέρνηση και στον Όμιλο, που θα στηρίζεται  στην αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει»! Σε επόμενη ανακοίνωσή της ήταν πιο ξεκάθαρη: «Η δημοτική Αρχή και το Δημοτικό Συμβούλιο θα πρέπει να επιχειρήσουν ενωμένοι να διεκδικήσουν αποτελεσματικά προς όφελος της πόλης, να πάρουν από την επιχείρηση υψηλά αντισταθμιστικά οφέλη που θα βελτιώνουν συνέχεια την ποιότητα ζωής των πολιτών …».
Αυτός είναι ο κοινός "οδικός χάρτης" τους όπως τον παρουσίασαν στο δημοτικό συμβούλιο. Όλοι, κεντρικές – περιφερειακές – τοπικές αρχές, μαζί και «ανεξάρτητες», αποκαλύπτονται και πάλι πιστοί αρωγοί του κεφαλαίου.
Με βάση τα παραπάνω  επιβεβαιώνεται και στην περίπτωση αυτή η θέση της ΛΣ και του ΚΚΕ, που ανάδειξε στην τοποθέτηση του ο κομμουνιστής δημοτικός σύμβουλος με τη Λαϊκή Συσπείρωση Αμαρουσίου Θανάσης Φωτόπουλος:
   Σε συνθήκες καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής και ο πολεοδομικός σχεδιασμός είναι κυρίως «εργαλείο» άσκησης πολιτικής στην υπηρεσία του μεγάλου κεφαλαίου. Στον καπιταλισμό, ο χωροταξικός σχεδιασμός δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις διευρυμένες λαϊκές ανάγκες. Το πραγματικό πρόβλημα δεν είναι αν θα υπάρξει τυπικά νομοθετημένος σχεδιασμός, αλλά το ποιος αποφασίζει, με ποια κριτήρια και σε όφελος ποιου για το χρόνο, το χώρο και τις προτεραιότητες χωροθέτησης σε εθνικό και τοπικό επίπεδο. Όποιος ισχυρίζεται και υποστηρίζει ότι οι όποιες πολεοδομικές κ.λπ. παρεμβάσεις αποτελούν κοινωνικά ουδέτερες τεχνοκρατικές διαδικασίες, που σε συνδυασμό με μια καλύτερη διαχείριση (για δήθεν άμεσα φιλολαϊκά αποτελέσματα) θα λύσουν τα οξυμένα προβλήματα σε περιφερειακό ή έστω τοπικό επίπεδο, έχει ευθύνη, γιατί καλλιεργεί αυταπάτες και αποπροσανατολίζει από το κύριο ζήτημα, που είναι σχεδιασμός από ποιον και για ποιον.
Αυτό το βιώνουν οι λαϊκές οικογένειες στο Σωρό , τα Ηπειρώτικα  και αλλού. Περιοχές που παραμένουν εκτός σχεδίου για δεκαετίες και ζουν μέσα στις λάσπες χωρίς απαραίτητες υποδομές.
Λύση μπορεί να δώσει μόνο ο επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός της Λαϊκής Οικονομίας
Στον αντίποδα της καπιταλιστικής ανάπτυξης, ο επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός της Λαϊκής Οικονομίας είναι ο μοναδικός που μπορεί να δώσει φιλολαϊκή λύση στο χωροταξικό σχεδιασμό της Αττικής και γενικότερα. Μόνο στα πλαίσια αυτά είναι δυνατή μια ουσιαστική καταγραφή των λαϊκών αναγκών και πρόβλεψη των μελλοντικών αναγκών σ' ολόκληρη τη χώρα, μαζί και στην Αττική. Σ' αυτή τη βάση μπορεί να γίνει ένας αναλυτικός υπολογισμός των αναγκαίων τεχνικών έργων, των χώρων πρασίνου, της λαϊκής κατοικίας, των μεταφορικών μέσων κ.λπ.
Μόνο η κοινωνικοποίηση της γης, των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής μπορεί να επιτρέψει την αναγκαία κατανομή των δραστηριοτήτων σε ολόκληρη τη χώρα και στην Αττική, την υλοποίηση των βέλτιστων συνδυασμένων παρεμβάσεων ώστε να ικανοποιούνται ισόμετρα οι σύγχρονες λαϊκές ανάγκες.
Η υλοποίηση των τεχνικών έργων και η συντήρησή τους θα γίνεται από τον Ενιαίο Κρατικό Φορέα Κατασκευών. Μόνο υπ' αυτές τις προϋποθέσεις η συντήρηση και η κατασκευή των αναγκαίων έργων μπορεί να γίνει διασφαλίζοντας εξοικονόμηση πόρων, ασφαλή έργα, ελαχιστοποίηση των αναγκαίων πόρων συντήρησης, δωρεάν χρήση των εγκαταστάσεων και δραστηριοτήτων κ.λπ.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα παραπάνω εμείς δεν πέφτουμε στην παγίδα να αντιπροτείνουμε μια άλλη χωροταξική προσέγγιση, που θα περιλαμβάνει π.χ. μια ευρύτερη περιοχή, αφού σε κάθε περίπτωση οι λαϊκές ανάγκες δεν χωράνε στον καπιταλιστικό χωροταξικό σχεδιασμό. Ούτε ξεπέφτουμε στη λογική του ξεπουλήματος δημόσιων χώρων έναντι αντισταθμιστικών, που θα παζαρέψουν κάποιοι με τον Όμιλο Λάτση. Αυτό ας το κάνουν αυτοί που ενστερνίζονται τη λογική του μικρότερου κακού. Καταψηφίζουμε τη ΣΜΠΕ και το ΕΧΣ, στο οποίο αναφέρεται, και το ίδιο θα κάναμε και για κάθε άλλη εκδοχή του αφού δηλωμένος, και στην πράξη διαπιστωμένος, στόχος τους είναι να κατοχυρώσουν τα κέρδη του Ομίλου σε βάρος του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των λαϊκών στρωμάτων της περιοχής.
ΜΑΡΟΥΣΙ ΔΕΚΕΜΒΡΗΣ 2016